
Μεγέθη, που υποδηλώνουν μια ανερχόμενη αγορά, εμφανίζει ο κλάδος των online φαρμακείων στην Ελλάδα. Το 2020 οι αγορές, που πραγματοποιήθηκαν μέσα από το ψηφιακό κανάλι έφτασαν σε αξία τα €223 εκατ. (με ΦΠΑ), ενώ η ετήσια online επισκεψιμότητα στα ελληνικά ηλεκτρονικά φαρμακεία έφτασε τις 118 εκατ. επισκέψεις.
Τα lockdowns ενέτειναν την αγοραστική κίνηση στα online φαρμακεία: +52% οι πωλήσεις το 1ο δίμηνο του ’21
Η στροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό κανάλι των φαρμακείων δεν δείχνει να είναι συγκυριακή, αφού και από τις αρχές του τρέχοντος έτους οι πωλήσεις αναπτύσσονται με φρενήρη ρυθμό. Την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, οι αγορές καλλυντικών, συμπληρωμάτων διατροφής, βρεφικών και προϊόντων υγείας από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία αυξήθηκαν κατά 52%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Convert Group, η ελληνική εταιρεία, που καινοτομεί διεθνώς στον τομέα των δεδομένων για το ηλεκτρονικό εμπόριο καταναλωτικών αγαθών και φαρμάκων, συνολικά στη χώρα μας λειτουργούν 313 ηλεκτρονικά φαρμακεία. Τα 30 μεγαλύτερα εξ αυτών συγκεντρώνουν το 70% της επισκεψιμότητας των καταναλωτών.
Όπως σημειώνει η εταιρεία, διαφαίνεται ξεκάθαρα η τάση τα μεγάλα ηλεκτρονικά φαρμακεία να ισχυροποιούνται συνεχώς σε σχέση με τα μικρότερα, λόγω ισχυρής αγοραστικής δύναμης, μεγάλων επενδύσεων σε marketing και υποδομές logistics, αλλά και διεύρυνση της εμπορικής τους γκάμας.
Υπενθυμίζεται ότι στις αγορές από τα online φαρμακεία δεν περιλαμβάνονται τα ΜΗΣΥΦΑ (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα), καθότι η χώρα μας είναι η μόνη στην Ευρώπη που δεν έχει εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/ΕΕ και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014. Επίσης, δεν έχει εφαρμόσει ούτε την σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως καταγράφηκε σε έκθεση του Οργανισμού το 2017 για τις συνθήκες ανταγωνισμού του κλάδο.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι η Black Friday και τα δύο lockdowns εκτόξευσαν τις αγορές των καταναλωτών από online φαρμακεία το 2020. Ο Νοέμβριος με Black Friday παρουσίασε αύξηση ρεκόρ της τάξεως του 95%. Ο δε Απρίλιος με πρώτο κύμα lockdown παρουσίασε αύξηση 85%, ενώ ο Δεκέμβριος και το δεύτερο κύμα lockdown παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 66%, συγκριτικά πάντα με τους ίδιους μήνες του 2019.
Οι κατηγορίες, που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών το 2020 σε σχέση με το 2019, ήταν: +37% σε προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, +47% σε συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες, +26% σε βρεφικά και παιδικά είδη και το εντυπωσιακό +98% σε προϊόντα υγείας, με τις φαρμακευτικές μάσκες να συγκαταλέγονται σε αυτήν την κατηγορία.
Η σημαντική αύξηση στη ζήτηση προϊόντων από τα online φαρμακεία, οδήγησε τους φαρμακοποιούς διαχειριστές τους, να συγκρατήσουν τις μεγάλες εκπτώσεις που προσέφεραν στους καταναλωτές τους, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια. Έτσι, η μέση έκπτωση το 2020 ήταν 36,1% σε σχέση με 37,8% που ήταν το 2019.
Η μόνη προϊοντική κατηγορία από τις 20, που ανέλυσε η Convert Group, όπου αυξήθηκαν οι εκπτώσεις, ήταν οι χειρουργικές μάσκες: από 32,6% μέση έκπτωση το 2019, οδηγήθηκε σε 51,2% μέση έκπτωση το 2020, διευκολύνοντας τους καταναλωτές που τις αγόρασαν σε μεγάλες ποσότητες. Αντίθετα, τα αντισηπτικά προϊόντα για την υγιεινή χεριών από 35,1% μέση έκπτωση το 2019, περιορίστηκαν σε 25,5% μέση έκπτωση το 2020.
“Αναμφίβολα, όμως, σε όλες τις κατηγορίες το οnline κανάλι αναδεικνύεται ως εκπτωτικό σε σχέση με το φυσικό φαρμακείο”, αναφέρει η Convert Group.

πηγή: sepe.gr