Στον ψηφιακό κόσμο του σήμερα, η OnLine διαφήμιση αποτελεί κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής μιας επιχείρησης. Είτε επιδιώκει να αυξήσει τις πωλήσεις της, είτε να ενισχύσει την αναγνωσιμότητα του Brand, η δημιουργία μιας σωστά στοχευμένης online διαφημιστικής καμπάνιας είναι ζωτικής σημασίας. Ένα από τα πρώτα ερωτήματα που προκύπτουν για κάθε επιχειρηματία ή marketing manager είναι: Πόσα χρήματα πρέπει να επενδύσω σε online διαφήμιση;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι πάντα ξεκάθαρη, ιδίως αν μια επιχείρηση δεν έχει διαφημιστεί ποτέ στο παρελθόν. Αυτό το άρθρο θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα, για να υπολογίσετε ένα αποτελεσματικό διαφημιστικό budget για την επιχείρησή σας.
Καθορισμός Στόχων Επιχείρησης
Ο πρώτος και πιο σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει το διαφημιστικό σας budget είναι οι στόχοι σας. Οι στόχοι πρέπει να είναι σαφείς και μετρήσιμοι, καθώς καθορίζουν τη στρατηγική σας και, κατ’ επέκταση, τον προϋπολογισμό σας. Οι πιο βασικοί στόχοι των επιχειρήσεων συνήθως είναι:
Η αύξηση αναγνωρισιμότητας ή αλλιώς brand awareness, όπου ο στόχος είναι να ενημερώσετε το κοινό για την ύπαρξη του brand σας, είτε αυτό είναι καινούριο είτε όχι, και να αυξήσετε τις εμφανίσεις αυτού, τοπικά ή πανελλαδικά ή και σε μεγαλύτερες αγορές.
Η αύξηση επισκεψιμότητας στον ιστότοπο, είναι ένας άλλος στόχος. Αν λοιπόν επιθυμείτε να προσελκύσετε περισσότερους επισκέπτες στον ιστότοπό σας για να μάθουν περισσότερα για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας, τότε πρέπει να θέσετε αυτό τον στόχο.
Οι μετατροπές ή conversions είναι συνήθως ο πιο συγκεκριμένος στόχος, όπου μετράτε πόσοι επισκέπτες κάνουν μια ενέργεια, όπως η ολοκληρωμένη αγορά των προϊόντων/υπηρεσιών σας, ή η εγγραφή στο newsletter σας.
Η αύξηση των πωλήσεων είναι ένας πολύ ξεκάθαρος στόχος. Τότε λοιπόν, ο προϋπολογισμός πρέπει να στοχεύει σε καμπάνιες που επικεντρώνονται σε μετατροπές, ώστε να αυξηθούν οι πωλήσεις.
Αφού προσδιορίσετε τους στόχους σας, μπορείτε να περάσετε στην επόμενη φάση του υπολογισμού του budget.
Ποσοστό επί των Εσόδων
Μια κοινή στρατηγική για τον υπολογισμό του αρχικού διαφημιστικού budget είναι να επενδύσετε ένα ποσοστό των ετήσιων εσόδων σας. Αυτή η προσέγγιση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για επιχειρήσεις που έχουν ήδη σταθερά έσοδα και επιθυμούν να επενδύσουν στη διαφήμιση για περαιτέρω ανάπτυξη.
– 5-10% των ετήσιων εσόδων: Πρόκειται για μια συντηρητική προσέγγιση, ιδανική για επιχειρήσεις που είναι σταθερές στην αγορά τους και δεν επιδιώκουν απότομη ανάπτυξη.
– 12-20% των ετήσιων εσόδων: Αυτή η προσέγγιση είναι πιο επιθετική και εφαρμόζεται συνήθως από επιχειρήσεις που βρίσκονται στη φάση ανάπτυξης ή επιχειρήσεις που μόλις ξεκινούν και θέλουν να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητά τους.
Αν η επιχείρησή σας δεν έχει ακόμα έσοδα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν άλλο τρόπο υπολογισμού του budget, τον οποίο θα αναλύσουμε παρακάτω.
Έρευνα για το Κόστος Διαφήμισης
Για να κατανοήσετε καλύτερα ποιο budget θα χρειαστείτε, είναι σημαντικό να κάνετε μια έρευνα για το μέσο κόστος ανά κλικ (CPC) ή το κόστος ανά χίλιες εμφανίσεις (CPM) στην πλατφόρμα που σκέφτεστε να διαφημιστείτε.
Πιο συγκεκριμένα, το CPC είναι το κόστος για κάθε φορά που γίνεται κλικ πάνω στην διαφήμιση και είναι κάτι το οποίο θέλουμε να είναι φθηνό, αναλόγως φυσικά τον κλάδο μας και την αγορά. Το CPM αφορά τις εμφανίσεις της διαφήμισης και το κόστος αυτών ανά χιλιάδα. Επίσης έχει σημασία να είναι χαμηλή η τιμή αυτή, καθώς και τα κλικ και οι εμφανίσεις δεν αποτελούν σίγουρη ή ολοκληρωμένη πώληση και έσοδα.
Κατανοώντας το κόστος της πλατφόρμας που θέλετε να χρησιμοποιήσετε, θα μπορέσετε να υπολογίσετε πόσες εμφανίσεις ή κλικ μπορείτε να αγοράσετε με το budget σας και να δείτε αν αυτό ευθυγραμμίζεται με τους στόχους σας.
Η iServices εδώ και χρόνια ασχολείται με την online διαφήμιση και μέσα από την εμπειρία της μπορεί να υποστηρίξει την στρατηγική και την διαδικτυακή παρουσία της επιχείρησής σας, με επαγγελματισμό και σίγουρα βήματα.
Δοκιμαστική Περίοδος (Test Budget)
Αν δεν έχετε προηγούμενη εμπειρία σε online διαφήμιση, συνιστάται να ξεκινήσετε με ένα δοκιμαστικό budget, για να κατανοήσετε την απόδοση των διαφημίσεών σας. Η δοκιμαστική περίοδος μπορεί να διαρκέσει από 1 έως 2 εβδομάδες, και ο προϋπολογισμός μπορεί να ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησής σας.
Αν πρόκειται για μία μικρή επιχείρηση, μπορείτε να ξεκινήσετε με ένα χαμηλό budget μεταξύ 200€-500€ για να δείτε πώς αποδίδει η καμπάνια σας. Παρακολουθώντας την διαφήμιση, θα μπορέσετε να καταλάβετε αν τα χρήματα που ξοδεύετε είναι πολλά ή λίγα και να προσαρμόσετε ανάλογα τον προϋπολογισμό.
Για μία μεσαία επιχείρηση, ένα αρχικό budget ανάμεσα σε 500€-1000€ ανά πλατφόρμα αποτελεί μία καλή επιλογή για την εκκίνησή σας.
Μετά τη δοκιμαστική περίοδο, αναλύστε τα δεδομένα απόδοσης για να δείτε αν οι διαφημίσεις σας επιτυγχάνουν τους στόχους που έχετε θέσει. Αυτό σας επιτρέπει να προσαρμόσετε το budget σας αναλόγως. Ακόμη και έξω να έχετε πέσει, μην απογοητευτείτε καθώς τουλάχιστον οι πρώτοι έξι μήνες είναι αυτοί που θα σας δώσουν τα αποτελέσματα για να προσαρμόσετε τακτικές και budget πάνω στην δική σας επιχείρηση.
Ανταγωνισμός και Στόχευση
Ο ανταγωνισμός και η στόχευση επηρεάζουν επίσης το διαφημιστικό σας budget. Αν η αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε είναι πολύ ανταγωνιστική, το κόστος διαφήμισης θα είναι υψηλότερο. Για παράδειγμα, κλάδοι όπως η ασφάλιση ή τα νομικά επαγγέλματα έχουν υψηλότερο κόστος ανά κλικ λόγω της έντονης ζήτησης.
Αν η στόχευσή σας είναι πολύ τοπική ή εξειδικευμένη, τότε μπορεί να χρειαστείτε μικρότερο budget, καθώς ο ανταγωνισμός θα είναι μικρότερος και οι διαφημίσεις σας θα απευθύνονται σε συγκεκριμένα δημογραφικά στοιχεία.
Είναι πολύ σημαντικό όταν προετοιμάζετε την διαφήμισή σας να ορίσετε πολύ σωστά το κοινό στο οποίο θέλετε να απευθυνθείτε, διαφορετικά θα ξοδεύετε χρήματα χωρίς να έρχονται έσοδα.
Συνεχής Βελτιστοποίηση
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της online διαφήμισης είναι η συνεχής προσαρμογή που επιτρέπει. Καθώς μαζεύετε δεδομένα από τις καμπάνιες σας, μπορείτε να τροποποιείτε το budget σας, να αλλάζετε τη στόχευσή σας και να βελτιστοποιείτε τα διαφημιστικά σας μηνύματα για καλύτερα αποτελέσματα.
Μην φοβάστε να αυξήσετε ή να μειώσετε το budget σας ανάλογα με την απόδοση των καμπανιών σας. Οι πλατφόρμες όπως το Google Ads και το Facebook (Meta) Ads παρέχουν λεπτομερείς αναλύσεις που σας επιτρέπουν να βλέπετε τι λειτουργεί και τι όχι και ανάλογα να προσαρμόζετε τις επιλογές σας.
Συμπέρασμα
Ο υπολογισμός του διαφημιστικού budget για την επιχείρησή σας δεν είναι μια σταθερή διαδικασία, αλλά εξαρτάται από τους στόχους σας, την αγορά σας και την απόδοση των καμπανιών σας. Ξεκινώντας με σαφείς στόχους και μια δοκιμαστική περίοδο, μπορείτε να βρείτε το κατάλληλο ποσό που θα επενδύσετε σε διαφημίσεις, ενώ παράλληλα θα διατηρείτε τη δυνατότητα προσαρμογής και βελτίωσης.
Ανεξάρτητα από το αρχικό ποσό που θα επενδύσετε, το πιο σημαντικό είναι να διαχειρίζεστε τον προϋπολογισμό σας με βάση τα δεδομένα που συγκεντρώνετε και να παραμένετε ευέλικτοι στις αλλαγές που χρειάζονται για να επιτύχετε τους στόχους σας.