Skip to content
copywriting
Πίνακας περιεχομένων

Copywriting: οδηγός με συμβουλές για κερδοφόρα κείμενα

Μπορεί να μην το έχετε συνειδητοποιήσει αλλά το copywriting βρίσκεται παντού στο διαδίκτυο.
Στο σημερινό άρθρο θα αναλύσουμε τι είναι το copywriting, πως μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας και ποια λάθη μας κρατάνε μακριά από αυξημένα κέρδη.
Επίσης, θα δώσουμε χρήσιμες συμβουλές και αποδοτικές τεχνικές σχετικά με το copywriting, που είναι απαραίτητες για κάθε επιχείρηση που θέλει να βελτιώσει τη διαδικτυακή της παρουσία.

Τι είναι το copywriting

Το copywriting είναι ένα από τα πιο σημαντικά και αποδοτικά εργαλεία όσον αφορά τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ.

Είναι η διαδικασία σύνταξης πειστικών κειμένων (γνωστών ως copy) με στόχο να εμπνεύσουν και να παρακινήσουν τους ανθρώπους να προβούν σε μια συγκεκριμένη ενέργεια.
Τέτοιες ενέργειες μπορεί να είναι η αγορά ενός προϊόντος, το πάτημα πάνω σ’ ένα σύνδεσμο, η εγγραφή σε newsletter, ο προγραμματισμός ενός ραντεβού κλπ.

Είναι εντυπωσιακό το πόσες πολλές από τις καθημερινές μας επιρροές βασίζονται σε τεχνικές copywriting.
Για παράδειγμα, σ’ ένα περιοδικό που παρουσιάζει μια κολεξιόν και θέλει να μας πείσει ότι χρειαζόμαστε αυτά τα ρούχα, σ’ ένα ιστότοπο που με τα blog του μας πείθει να πατήσουμε το κουμπί για να εγγραφούμε στο newsletter, στην τηλεόραση ή στο YouTube που ακούμε μια διαφήμιση στην οποία τα λόγια που χρησιμοποιούνται είναι αρκετά για να μας επηρεάσουν κ.α.

Copywriting vs Content Writing: Ποια η διαφορά;

Πολλοί δεν γνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στο copywriting και το content writing. Ακόμα και ειδικοί δυσκολεύονται να συμφωνήσουν σε ορολογίες του digital marketing, με λίγα λόγια:

Το πρώτο, στοχεύει στη δημιουργία εκφράσεων και κειμένων που θα χρησιμοποιηθούν για να πείσουν τον αποδέκτη να προβεί σε μια «εμπορική» ενέργεια. Με τον δεύτερο όρο, βασικός σκοπός είναι η δημιουργία κειμένων προς ενημέρωση του αναγνώστη – ακροατή. Φυσικά και στη δεύτερη περίπτωση, (content marketing) απώτερος σκοπός (συνήθως) είναι η κερδοφορία, απλά γίνεται με πιο φυσικό τρόπο και οδηγεί σε εμπορικό αποτέλεσμα σε επόμενο στάδιο.
Μια ακόμα έννοια που μπερδεύει αρκετό κόσμο είναι το copyright. Δεν έχει καμία συσχέτιση με το copywriting καθώς το copyright αφορά αποκλειστικά την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων.

Τι κάνει ο copywriter

Σ’ αυτό το σημείο ας αναφέρουμε όσο πιο συνοπτικά μπορούμε ποια είναι η δουλεία ενός copywriter.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι η δουλεία τους περιορίζεται μόνο στο να βάζουν λέξεις στη σειρά. Στην πραγματικότητα όμως, πρόκειται για μια ολοκληρωμένη διαδικασία που απαιτεί αρκετή προετοιμασία πριν φτάσουμε στη δημιουργία κατάλληλου περιεχομένου. Ένας κειμενογράφος όντως ξοδεύει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του/της γράφοντας.

Επιπλέον όμως, οι έμπειροι κειμενογράφοι ξοδεύουν σημαντικό χρόνο, κάνοντας έρευνα ανταγωνισμού και μαθαίνοντας για τον πελάτη τους. Επενδύουν στο να κατανοήσουν πώς το προϊόν για το οποίο γράφουν μπορεί να βοηθήσει τους υποψήφιους πελάτες του, πως μπορεί να τους δώσει λύση σε κάποιο πρόβλημα, κι εν τέλει πως μπορεί να τους καθοδηγήσει προς όφελός του.

Τι κερδίζετε προσλαμβάνοντας έναν copywriter

Το να είναι κάποιος ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης δεν σημαίνει αυτομάτως ότι γνωρίζει πως να δημιουργεί περιεχόμενο κατάλληλο για την επιχείρησή του, όσο καλά και αν γνωρίζει τις λειτουργίες, τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα της. Χρειάζονται συγκεκριμένες δεξιότητες για να δημιουργηθεί κείμενο που θα επιτυγχάνει να προωθήσει τους στόχους της επιχείρησης.

Η δημοσίευση κειμένων χωρίς καμιά στρατηγική και γνώση copywriting μπορεί να έχει ακόμη και αρνητικές επιπτώσεις για τις οποίες θα χρειαστεί χρόνος και χρήμα για να διορθωθούν.
Η πρόσληψη ενός κειμενογράφου, που γνωρίζει από copywriting, μπορεί να σας βοηθήσει:

  1. Να δημοσιεύσετε ισχυρό και αποτελεσματικό περιεχόμενο ανάλογο των επιχειρηματικών σας αναγκών.
  2. Να είστε σίγουροι πως δεν υπάρχουν γραμματικά, συντακτικά και ορθογραφικά λάθη.
  3. Να αυξήσετε τις “μετατροπές” σας μέσω των κειμένων, είτε αυτές είναι πωλήσεις προϊόντων, είτε ραντεβού με πελάτες, είτε ισχυροποίηση του brand name σας,
  4. Να αποφύγετε το άγχος που μπορεί να έχετε γράφοντας ένα κείμενο, μην γνωρίζοντας με σιγουριά αν είναι κατάλληλο για την επιχείρηση σας.
  5. Να εξοικονομήσετε χρόνο για εσάς και τους υπαλλήλους – στελέχη σας που ασχολούνται με άλλες εργασίες.

Εκτός από την ιστοσελίδα που αλλού το χρειαζόμαστε

Είναι δεδομένο ότι οι εταιρείες εφαρμόζουν στρατηγικές για αποτελεσματικό copywriting στην ιστοσελίδα τους και στις δημοσιεύσεις τους στα social media. Αλλά το καλό copywriting μπορεί να ωφελήσει σε πολλούς ακόμα τύπους περιεχομένου. Συγκεκριμένα, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο:

  • Στους τίτλους και τις περιγραφές των video σε όλες τις πλατφόρμες (YouTube, Tik Tok κλπ.)
  • Στις επικεφαλίδες – τίτλους και υπότιτλους- στα άρθρα που δημοσιεύουμε.
  • Στις SEO περιγραφές (Βρείτε τον οδηγό SEO εδώ)
  • Στα προωθητικά email (newsletter link)
  • Στις περιγραφές των podcasts
  • Στη σελίδα «Σχετικά με εμάς» που συνηθίζει να έχει κάθε εταιρικός ιστότοπος (Μάθετε τι χρειάζεστε για την κατασκευή εταιρικής ιστοσελίδας εδώ)
  • Σε ραδιοφωνικά ή τηλεοπτικά spots
  • Στις περιγραφές των προϊόντων σ’ ένα eshop
  • Σε φόρμες αξιολόγησης πελατών κα.

Ποιες εταιρείες χρειάζονται το copywriting

Κάθε επιχείρηση ή οργανισμός που θέλει να επικοινωνήσει με το κοινό της αποτελεσματικά χρειάζεται έναν κειμενογράφο. Από τις ατομικές επιχειρήσεις έως τις πολυεθνικές, κάθε εταιρεία, μεγάλη ή μικρή, έχει ανάγκη ποιοτικών κειμένων για την εξυπηρέτηση των προωθητικών στόχων της.

  1. Ελεύθεροι επαγγελματίες: Άτομα που ξεκινούν και διευθύνουν τις δικές τους επιχειρήσεις, όπως σχεδιαστές εσωτερικών χώρων, ιατροί, διοργανωτές events, γραφίστες, δικηγόροι κλπ.
  2. Μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις.
  3. Μεγάλες εταιρείες με εκατοντάδες ή και χιλιάδες εργαζόμενους.
  4. Καταστήματα λιανικής πώλησης με ή χωρίς eshop
  5. Εταιρίες B2B
  6. Startups: Εταιρείες στα αρχικά στάδια λειτουργίας, που ιδρύονται από έναν ή περισσότερους επιχειρηματίες κι έχουν συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους.
  7. Μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί: Οργανισμοί που δεν λειτουργούν με κερδοσκοπικό σκοπό, όπως δημόσια φιλανθρωπικά ιδρύματα, εμπορικές οργανώσεις και ομάδες κοινωνικής υπεράσπισης και ευαισθητοποίησης.
  8. Διαδικτυακοί έμποροι λιανικής: Εταιρείες που πωλούν αγαθά ή υπηρεσίες μέσω του Διαδικτύου.

Οδηγός για αποδοτικό copywriting & Χρήσιμα tips

Πριν ξεκινήσετε να γράφετε οποιοδήποτε κείμενο, είναι σημαντικό να κάνετε έρευνα για το προϊόν ή την υπηρεσία που θέλετε να προωθήσετε αλλά και για τον ανταγωνισμό.

Μάθετε το προϊόν / υπηρεσία που πρόκειται να προωθήσετε

Ξεκινήστε συγκεντρώνοντας τις ακόλουθες πληροφορίες.

Δημιουργήστε μια σύντομη περιγραφή!

Με 2-3 προτάσεις περιγράψτε το προϊόν ή την υπηρεσία. Δε χρειάζονται πολλές λεπτομέρειες, απλά σημειώστε πως θα το περιγράφατε με λίγα λόγια σ’ ένα πελάτη.

Τι το ξεχωριστό παρέχετε

Είναι απαραίτητο να βρείτε τι είναι αυτό που σας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Είναι η ποιότητα, η καλή τιμή, η σωστή εξυπηρέτηση, η εμπειρία;

Τι κερδίζει κάποιος που σας επιλέγει

Είναι πολλές οι εταιρίες που παρουσιάζουν την υπηρεσία τους χωρίς όμως να ενημερώνουν τον πελάτη τι θα κερδίσει αν την αγοράσει. Οι πελάτες σας πρέπει να γνωρίζουν ποιο θα είναι το δικό τους όφελος.

Ποιο πρόβλημά τους λύνετε

Συνήθως οι άνθρωποι ψωνίζουν για δύο λόγους. Είτε για να απολαύσουν κάτι είτε για να γλιτώσουν από κόπο ή πόνο, να βελτιώσουν δηλαδή την ποιότητα της ζωή τους. Πρέπει λοιπόν να είναι σαφές τι απολαμβάνουν ή πως θα τους κάνετε τη ζωή τους ευκολότερη.

Χαρακτηριστικά του προϊόντος – υπηρεσίας και τα πλεονεκτήματά τους

Δημιουργήστε μια λίστα με τα χαρακτηριστικά αυτού που προσφέρετε. Για παράδειγμα αν πουλάτε παπούτσια, η λίστα μπορεί να είναι:

Χαρακτηριστικά – Πλεονέκτημα:

Μοντέρνα σχέδια – Στιλάτη γυναίκα, εντός μόδας.
Οικονομικά – Αγοράζουν παπούτσια σε καλύτερη τιμή απ’ ότι στα άλλα καταστήματα.
Αντοχή – Θα αγοράσουν ένα ζευγάρι που θα αντέχει για καιρό χωρίς να φθείρεται.
Συνεχίστε μέχρι να εξαντλήσετε όλα τα χαρακτηριστικά.

Ανακαλύψτε το κοινό σας

Ακόμα μερικές ερωτήσεις πρέπει να απαντηθούν.

Ποιοι είναι οι πελάτες σας

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε σε ποιο κοινό απευθύνεστε τη δεδομένη χρονική περίοδο. Εάν βρίσκεστε στο ξεκίνημα παραλείψτε την ερώτηση εάν θέλετε να διαμορφώσετε το κοινό σας διερευνητικά.
Μάθετε εδώ πως να δείτε την επισκεψιμότητα του site σας για να βγάλετε συμπεράσματα σχετικά με το κοινό σας.

Ποιοι είναι οι ιδανικοί πελάτες για εσάς
Απλά, σημειώστε ποιοι πελάτες (επάγγελμα, ηλικία, μόρφωση, χώρα κατοικίας, φύλο, σωματότυπο κλπ.) θεωρείται πως είναι οι ιδανικότεροι.

Τι είναι αυτό που αγαπούν στο προϊόν σας
Σύμφωνα με τις πρόσφατες κριτικές που έχετε λάβει τι είναι αυτό που ξεχωρίζουν οι πελάτες σας σε εσάς.

Έχοντας απαντήσει προσεκτικά στις παραπάνω ερωτήσεις πλέον είστε σε θέση να γνωρίζετε σημαντικά στοιχεία που πρέπει να συμπεριλάβετε στα κείμενά σας. Πιο συγκεκριμένα γνωρίζετε:

  1. Πως να περιγράψετε το προϊόν σας με απλό και κατανοητό τρόπο.
  2. Τα κύρια χαρακτηριστικά – οφέλη που αποκτά κάποιος αγοράζοντάς το.
  3. Το σημαντικότερο πλεονέκτημά σας.
  4. Ποιο είναι το αγοραστικό κοινό σας και τι έχει τη μεγαλύτερη σημασία γι’ αυτούς.

Δοκιμάστε αποτελεσματικές τεχνικές copywriting

Είναι πολλές οι τεχνικές και στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε. Είναι σχεδόν σίγουρο πως θα χρειαστεί να πειραματιστείτε αρκετά μέχρι να καταλήξετε σ΄ αυτές που λειτουργούν καλύτερα για τη δική σας επιχείρηση. Ακολουθούν διάφορες ιδέες από τις οποίες μπορείτε να εμπνευστείτε και να ξεκινήσετε τις δοκιμές.

Ο ρόλος των συναισθημάτων

Είναι γνωστό στον κόσμο του marketing ότι οι καταναλωτές ψωνίζουν συναισθηματικά κι όχι οπωσδήποτε λογικά. Το ζήτημα εδώ είναι ότι το αποτελεσματικό copywriting πρέπει να απευθύνεται στα συναισθήματα και τις επιθυμίες του υποψήφιου πελάτη σας. Πρέπει να είστε σε θέση να κάνετε τον αναγνώστη σας να θέλει το προϊόν ή την υπηρεσία σας αρχικά σε συναισθηματικό επίπεδο.

5 συναισθηματικά ερεθίσματα στα οποία στοχεύουν συχνά οι κειμενογράφοι είναι:

  • Φόβος
  • Απληστία
  • Ματαιοδοξία
  • Άγχος
  • Ζήλια

Στη δική σας περίπτωση μπορείτε να εκμεταλλευτείτε θετικά συναισθήματα όπως:

  • Αισιοδοξία
  • Αγάπη
  • Αυτοπεποίθηση
  • Πάθος
  • Περιέργεια

Αφού στοχεύσετε στο συναίσθημα, πρέπει να τους δώσετε κι ένα λογικό επιχείρημα για να μείνουν ευχαριστημένοι με την επιλογή τους. Σε κανέναν δεν αρέσει να χειραγωγείται, αντιθέτως, σε όλους αρέσει να νιώθουν πως έκαναν μια έξυπνη και συμφέρουσα αγορά.

Η φόρμουλα AIDA

Μια φόρμουλα που επικρατεί εδώ και αρκετό καιρό κι έχει αποδειχθεί αποτελεσματική είναι η λεγόμενη AIDA. Δηλαδή, Attention, Interest, Desire, Action. Σύμφωνα μ’ αυτήν, όλα τα κείμενα πρέπει να ακολουθούν 4 στόχους με συγκεκριμένη σειρά.
1. Αρχικά, τραβάμε την προσοχή.
Για παράδειγμα, μια πρόταση όπως «Ανακαλύψτε τα πιο στιλάτα παπούτσια της χρονιάς».

2. Στη συνέχεια προσπαθούμε να τραβήξουμε το ενδιαφέρον, ενδεχομένως δίνοντας μια υπόσχεση, όπως «Για άνετα και κομψά πρωινά στη δουλειά».
3. Επόμενο βήμα οι επιθυμίες. Σ’ αυτό το σημείο προσπαθήστε να σκεφτείτε τι επιθυμεί κάποιος όταν αγοράζει το προϊόν σας. Για παράδειγμα,
«Αν επιθυμείτε:
να έχετε τα πιο στιλάτα ζευγάρια για τις βραδινές εξόδους,
να είστε άνετες καθ’ όλη την έξοδό σας και
να αγοράσετε 2 ζευγάρια στη τιμή του ενός»…

4. Τέλος, αναφέρετε ξεκάθαρα τι επιθυμείτε να κάνει ο αναγνώστης του μηνύματός σας (call to action). Για παράδειγμα, «δείτε τη συλλογή μας» ή «επικοινωνήστε μαζί μας» ή «συμπληρώστε τη φόρμα» κλπ.

Χρήση του «Επείγον – SOS»

Άλλη μια πρακτική που χρησιμοποιείται από πολλούς copywriters είναι η δημιουργία της πεποίθησης ότι είναι επείγον – απαραίτητο να γίνει άμεσα η αγορά. Μερικές εκφράσεις για να το πετύχετε αυτό είναι:

  • «Η προσφορά ισχύει για περιορισμένο χρόνο.»
  • «Περιορισμένο απόθεμα!»
  • «Μόνο 15 κομμάτια έχουν απομείνει.»
  • «Η προσφορά ισχύει για άλλες 3 ημέρες.»
  • «Μην το χάσετε!»
  • Ένα ρολόι να μετράει αντίστροφα μέχρι τη λήξη του χρόνου.

Βέβαια, πρέπει να υπάρχει μια ισχυρή δόση αλήθειας στους περιορισμούς που θα θέσετε. Αν ο πελάτης καταλάβει ότι δεν ισχύουν όσα δημοσιεύετε είναι σίγουρο πως τα αποτελέσματα θα είναι αρνητικά για την επιχείρησή σας.

Προσοχή στον τρόπο γραφής

Μια πρόκληση στο copywriting είναι να βρεθούν τα κείμενα που θα κάνουν τον κάθε αναγνώστη να νιώθει πως προορίζονται προσωπικά για τον ίδιο. Ένα copy που μοιάζει προσωπικό και ειλικρινές είναι πολύ πιο πιθανό να προσελκύσει έναν αναγνώστη.

Όσον αφορά το ύφος γραφής, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν εντυπωσιάζονται από τη φανταχτερή κειμενογράφηση ή τα βαρύγδουπα λόγια.

Προσπαθήστε να είστε στο ίδιο γλωσσικό επίπεδο με τον υποψήφιο πελάτη σας και χρησιμοποιήστε τον τύπο της γλώσσας και την αργκό που θα χρησιμοποιούσε ο ίδιος.

Κρατήστε το μήνυμά σας σαφές και κατανοητό, χρησιμοποιώντας απλές λέξεις και προτάσεις όποτε είναι δυνατόν.

Συνηθίζεται και προτείνεται να χρησιμοποιείτε το πρώτο ή το δεύτερο πρόσωπο ενικού καθώς δημιουργείται μια αίσθηση οικειότητας με τον αναγνώστη.

Επιπλέον σύντομα tips για copywriting

  1. Σύντομες προτάσεις και παράγραφοι, λιγότερες από 20-30 λέξεις.
  2. Ενεργητική φωνή, καλύτερα να αποφεύγετε την παθητική.
  3. Αποφεύγετε τις μεγάλες και δύσκολες λέξεις.
  4. Χρησιμοποιήστε πολλές επικεφαλίδες.

Συμβουλές για επικεφαλίδες – τίτλους

Είναι γνωστό πως πολλοί αναγνώστες διαβάζουν μόνο τις επικεφαλίδες από ένα μακροσκελές κείμενο κι έτσι επιλέγουν ποια σημεία θα διαβάσουν αναλυτικότερα.
Όπως καταλαβαίνετε οι επικεφαλίδες είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία του copywriting και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Οι τίτλοι πρέπει να είναι ξεκάθαροι και σαφείς

Ο αναγνώστης πρέπει να γνωρίζει μέσω των επικεφαλίδων σας ακριβώς τι θα ακολουθήσει. Καλύτερα να αποφύγετε φανταχτερούς τίτλους που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα καθώς μόλις ο αναγνώστης το αντιληφθεί θα χάσει κατευθείαν την εμπιστοσύνη του απέναντι στον κειμενογράφο και κατ’ επέκταση στην εταιρία που εκπροσωπεί.

Η χρήση των αριθμών έχει αποδειχθεί ότι προσελκύει έναν αναγνώστη

Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο moz.com οι αναγνώστες ανάμεσα σε διαφορετικούς τίτλους του ίδιου θέματος επέλεξαν:

36% τον τίτλο με αριθμό (30 τρόποι να κάνετε το τσάι σας πιο ευχάριστο).

21% τον τίτλο με β’ ενικό πρόσωπο (Τρόποι για να κάνεις το τσάι σου πιο ευχάριστο).

17% με τη μέθοδο πως να… (Πως να γίνει το τσάι πιο ευχάριστο).

15% απλός τίτλος (Τρόποι για να γίνει το τσάι πιο ευχάριστο).

11% με ερώτηση (Ποιοι είναι οι τρόποι για να γίνει το τσάι πιο ευχάριστο;)

Έμφαση στην προτροπή ή στην ενημέρωση

Στις επικεφαλίδες καλό είναι να χρησιμοποιείτε λέξεις που προτρέπουν, ενημερώνουν ή επιβεβαιώνουν, όπως: νέο, γρήγορα, τώρα, λάθος, καταπληκτικό κλπ. Προτείνονται 1-2 λέξεις ανά τίτλο κι όχι παραπάνω για να μη γίνεται κατάχρηση.

Συγκεντρωθείτε στον πελάτη και στις ανάγκες του

Συχνό λάθος είναι οι επικεφαλίδες να αφορούν την επιχείρηση κι όχι τον πελάτη. Ο πελάτης επιθυμεί να νιώθει ξεχωριστός κι ότι αυτός είναι το κύριο ζήτημα που πρέπει να εξυπηρετηθεί.
Το ορθό είναι ο κάθε τίτλος να απαντάει στο ερώτημα του πελάτη «Τι θα κερδίσω εγώ απ’ αυτό;». Παράδειγμα λάθους τίτλου: «Εργαζόμαστε 25 χρόνια στον χώρο των μεσιτικών», σωστό μήνυμα: «Μεσιτικό γραφείο που θα βρει γρήγορα το ιδανικό σπίτι για εσάς».

To copywriting δεν είναι δύσκολο αλλά απαιτεί σωστό προγραμματισμό, γνώσεις, εμπειρία και πειραματισμό. Ελπίζουμε με το άρθρο μας να λύθηκαν οι απορίες σας και να βρήκατε νέες ιδέες.
Η iservices διαθέτει ομάδα από επαγγελματίες δημοσιογράφους και κειμενογράφους και αναλαμβάνει το copywriting κειμένων σε ιστοσελίδες, eshop, social media, newsletter κ.α.

Επικοινωνήστε σήμερα μαζί μας!

Δείτε περισσότερα άρθρα μας