Δημιουργήστε λογαριασμό στο Google Analytics
Η σωστή μελέτη της επισκεψιμότητας του site σου είναι το Α και Ω για να κατανοήσεις την απόδοσή του, τα δυνατά του σημεία αλλά και τις σελίδες εκείνες που υστερούν και θέλουν βελτίωση.
Αλλά ας μην προτρέχουμε. Το πρώτο βήμα είναι να ξέρεις πως μπορείς να δεις την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σου και αυτό το άρθρο θα σε καθοδηγήσει βήμα προς βήμα.
Πρώτα πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο Google Analytics. Το Google Analytics είναι το βασικότερο εργαλείο της Google για να παρακολουθείτε στατιστικά στοιχεία από την ιστοσελίδα σας όπως: επισκεψιμότητα, δημογραφικά στοιχεία για τους χρήστες που την επισκέπτονται, πως αλληλοεπιδρούν με αυτήν και πολλά άλλα.
Η δημιουργία λογαριασμού είναι κάτι πολύ εύκολο. Μπείτε εδώ και πατήστε “Start For Free” στην πάνω δεξιά γωνία και δημιουργήστε ένα λογαριασμό Google Analytics με το Gmail σας.
Θα σας ζητήσει να δώσετε ένα όνομα στο account σας (γενικός λογαριασμός). Καλό είναι το όνομα του account να είναι ένα γενικό όνομα, όπως το όνομα της εταιρίας σας.
Μέσα σε κάθε account μπορείτε να δημιουργήσετε μέχρι 50 διαφορετικούς υπό-λογαριασμούς (property) για περισσότερες από μια ιστοσελίδες και eShop. Όποτε, αν έχετε πολλές ιστοσελίδες, μπορείτε να δώσετε στο account σας ένα γενικό όνομα ή το όνομα της εταιρίας σας και το κάθε property να έχει το όνομα του site/eShop.
Θα σας ζητήσει να εισάγετε το URL της ιστοσελίδας σας (για παράδειγμα https://iservices.gr/) και τον κλάδο που δραστηριοποιείστε.
Επίσης θα ζητήσει να επιλέξετε την ζώνη ώρας που βρίσκεστε. Αυτό είναι σημαντικό να το επιλέξετε σωστά για να λαμβάνετε δεδομένα με χρονική ακρίβεια.
Τέλος θα πρέπει να δώσετε την συγκατάθεση σας για τα δεδομένα που θα μοιράζεστε με το Google Analytics.
Συνδέστε το Google Analytics με την ιστοσελίδα σας
Αφού δημιουργήσετε Google Analytics account, το επόμενο που έχετε να κάνετε είναι να το συνδέσετε με την WordPress ιστοσελίδα σας έτσι ώστε να μπορεί να “τραβάει” δεδομένα όπως την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας, το μέσο χρόνο που “μένουν” οι χρήστες στη σελίδα και άλλα.
Η σύνδεση του Google Analytics με ένα website γίνεται με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τους δύο επικρατέστερους.
Δεν γνωρίζετε πολλά πράγματα για το WordPress; Διαβάστε το άρθρο “τι είναι το WordPress”.
Σύνδεση Google Analytics με εγκατάσταση plugin (για WordPress Ιστοσελίδες)
Αν η ιστοσελίδα σας έχει φτιαχτεί με WordPress, τότε μπορείτε να πάτε στο διαχειριστικό της περιβάλλον και στην ενότητα πρόσθετα (plugin) να “κατεβάσετε” το MonsterInsights. Το MonsterInsights είναι ένα εξειδικευμένο plugin του WordPress που συνδέει την ιστοσελίδα σας με το Google Analytics.
Μόλις το εγκαταστήσετε θα σας ζητήσει να περιγράψετε αν η ιστοσελίδα σας είναι εταιρική ιστοσελίδα, blog ή eShop (ecommerce) και στην συνέχεια θα σας ζητήσει να συνδέσετε το plugin με το Gmail σας και το Google Analytics λογαριασμό.
Tέλος θα διαλέξετε το GA property που σας ενδιαφέρει (εάν έχετε δημιουργήσει περισσότερα από ένα property). Και έχετε τελειώσει! Μέσα σε 24 ώρες θα πρέπει να μπορείτε να βλέπετε στατιστικά από την ιστοσελίδα σας στο Google Analytics account.
*Να τονίσουμε ότι αν ακολουθήσετε αυτή την μέθοδο θα πρέπει να ενσωματώσετε το MonsterInsights με το plugin που έχετε για τα cookies ώστε να ζητάει πρώτα την άδεια του χρήστη πριν αρχίσει να συλλέγει τα δεδομένα και να μην παραβιάζει τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων GDPR.
Aν είστε ήδη πελάτης της iServices μείνετε ήσυχος. Η ιστοσελίδα σας είναι συνδεδεμένη από την πρώτη μέρα κατασκευής της με το Google Analytics και ανταποκρίνεται πλήρως σε όλους τους κανόνες του GDPR.
Σύνδεση Google Analytics με copy/paste στο <ΗΕΑD> της ιστοσελίδας
Aυτή η μέθοδος απαιτεί βασικές γνώσεις προγραμματισμού, μεγαλύτερη εξοικείωση με τον κώδικα της ιστοσελίδας και για αυτό δεν προτείνεται για αρχάριους.
Αρχικά πηγαίνετε στο Google Analytics account που δημιουργήσατε, στο πεδίο “Διαχειριστής” με σήμα το γρανάζι και από εκεί στις ρυθμίσεις ιδιότητας, πληροφορίες παρακολούθησης και επιλέγετε τον κώδικα παρακολούθησης.
Εκεί, θα κάνετε αντιγραφή την καθολική ετικέτα ιστότοπου, δηλαδή τον κώδικα που βλέπετε μέσα στο πλαίσιο στην φωτογραφία ακριβώς από πάνω.
Στην συνέχεια, θα πάτε στον φάκελο με τα αρχεία του theme της ιστοσελίδας που βρίσκεται στον server και θα επιλέξετε το αρχείο header.php Εκεί θα κάνετε paste την καθολική ετικέτα ιστότοπου που πήρατε από το Google Analytics. Αυτό ήταν! Το Google Analytics έχει συνδεθεί με την ιστοσελίδα σας και σύντομα θα αρχίσουν να καταμετρούνται δεδομένα.
Αυτή η μέθοδος ήταν πολύ δημοφιλής στο παρελθόν, αλλά δεν σας την προτείνουμε γιατί απαιτεί περισσότερες γνώσεις web development, αλλά και γιατί δεν είναι απολύτως συμβατή με τους κανόνες του GDPR.
Αν τα παραπάνω βήματα σας φαίνονται δύσκολα και ακόμα δεν νιώθετε σιγουριά στο να συνδέσετε το Google Analytics στην WordPress ιστοσελίδα σας, επικοινωνήστε μαζί μας.
Θέλετε να μάθετε πως να χρησιμοποιείτε και άλλα εργαλεία της Google; Διαβάστε το άρθρο μας για το Google My Business (Google Maps).
Υπηρεσίες iServices που μπορεί να σας ενδιαφέρουν
Δείτε την επισκεψιμότητα του site σας στο Google Analytics
Καταφέρατε να εγκαταστήσετε το Google Analytics στο site σας και έχουν περάσει μερικές εβδομάδες που ήδη συλλέγει δεδομένα. Ήρθε επιτέλους η στιγμή να δείτε την επισκεψιμότητα και άλλα χρήσιμα στατιστικά για το site σας.
Πηγαίνετε στο Google Analytics και από το μενού στα αριστερά επιλέξτε την καρτέλα “Συμπεριφορά” (Behaviour) και μετά “Περιεχόμενο Ιστοτόπου” – Όλες οι Σελίδες.
Θα δείτε ένα γράφημα στην κορυφή και από κάτω έναν πίνακα με αρκετά νούμερα. Πριν ασχοληθείτε με τα δεδομένα του πίνακα μπορείτε να πάτε στην πάνω δεξιά γωνία της σελίδας και να επιλέξετε το χρονικό διάστημα για το οποίο θέλετε να δείτε στατιστικά (π.χ. 1 Σεπτεμβρίου – 29 Νοεμβρίου).
Κατεβαίνοντας στον πίνακα στα αριστερά βλέπουμε όλα τα URL/σελίδες που μας “φέρνουν” επισκεψιμότητα. Δίπλα σε κάθε URL βλέπουμε τις “προβολές σελίδας” που είναι ουσιαστικά η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας. Όσο περισσότερες προβολές έχει μια σελίδα τόσο περισσότεροι χρήστες την επισκέπτονται.
Η επόμενη στήλη είναι οι “μοναδικές προβολές σελίδας” που είναι το ίδιο με τις προβολές σελίδας αλλά αφαιρώντας επαναλαμβανόμενες προβολές.
Η τρίτη στήλη είναι ο “μέσος χρόνος στην σελίδα”. Δηλαδή πόσα λεπτά κατά μέσο όρο παραμένουν οι χρήστες σε κάθε ένα από τα URL (δηλαδή σε κάθε σελίδα της ιστοσελίδας σας). Όσο μεγαλύτερος είναι ο μέσος χρόνος μπορούμε να πούμε, σε γενικές γραμμές, ότι τόσο καλύτερα αποδίδει η συγκεκριμένη σελίδα.
Η στήλη “είσοδοι” καταμετρά πόσες φορές επισκέπτες ήρθαν στο website μας μέσω ενός συγκεκριμένου URL. Όταν μια σελίδα έχει πολλές “εισόδους”, αυτό είναι σύνηθες δείγμα ότι αποδίδει καλά στις μηχανές αναζήτησης, στα social media ή ότι βρίσκεται σαν link σε άλλα website. Δείχνει επίσης ότι υπάρχουν αρκετές σελίδες της ιστοσελίδας με περιεχόμενο που ενδιαφέρει τους χρήστες και το αναζητούν.
Στην συνέχεια το “ποσοστό εγκατάλειψης” (Bounce Rate) μας δείχνει πόσοι από τους χρήστες που βρέθηκαν σε ένα συγκεκριμένο URL, εγκατέλειψαν το site μας αμέσως μετά. Όταν ο χρήστης εισέρχεται απευθείας σε μια εσωτερική σελίδα του website και στη συνέχεια αποχωρεί αυτό μπορεί να ερμηνευτεί με δύο τρόπους: α) ότι ενδιαφερόταν συγκεκριμένα για το περιεχόμενο αυτής της σελίδας και δεν ενδιαφερόταν να δει κάτι επιπλέον, β) ότι δεν κατόρθωσε η ιστοσελίδα να του τραβήξει το ενδιαφέρον και προς άλλες σελίδες (url) ή προς την αρχική της ιστοσελίδας. Σε γενικές γραμμές, στόχος είναι, το Bounce Rate να είναι όσο πιο χαμηλό ποσοστό γίνεται. Αυτό είναι δείγμα ότι οι επισκέπτες θεωρούν αξιόλογο το περιεχόμενο του URL.
Αυτός ο πίνακας και οι στήλες είναι αρκετές για να δείτε και να κατανοήσετε όχι μόνο την επισκεψιμότητα του site, αλλά και την βασική συμπεριφορά των χρηστών σε αυτό.
Ποιες σημαντικές πληροφορίες παρέχει το Google Analytics
Εκτός από τις βασικές πληροφορίες που έχουμε αναλύσει έως τώρα, ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά ποια επιπλέον δεδομένα μπορούμε να λάβουμε από το συγκεκριμένο εργαλείο.
Ποιος επισκέπτεται τον ιστότοπο
Το Google Analytics μάς επιτρέπει να μάθουμε λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τους επισκέπτες του ιστότοπού μας, όπως η γεωγραφική τους θέση, η ηλικία, το φύλο και τα ενδιαφέροντά τους.
Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα το κοινό σας και να προσαρμόσετε τη digital marketing στρατηγική σας στις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους.
Πώς βρίσκουν τον ιστότοπό σας
Μέσω του Google Analytics μπορείτε να μάθετε πώς οι επισκέπτες φτάνουν στον ιστότοπό σας, μέσω της οργανικής αναζήτησης, πληρωμένων διαφημίσεων, μέσω των social media, κλπ.
Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε ποια κανάλια μάρκετινγκ οδηγούν την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στον ιστότοπό σας και να προσαρμόσετε ανάλογα τις στρατηγικές σας.
Πώς οι επισκέπτες αλληλεπιδρούν με τον ιστότοπό σας
Το Google Analytics μπορεί να παρακολουθεί τη συμπεριφορά των χρηστών στον ιστότοπό σας, δηλαδή εντοπίζονται οι σελίδες που επισκέπτονται, τα κουμπιά που κάνουν κλικ και οι φόρμες επικοινωνίας που συμπληρώνουν. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε τα σημεία όπου οι επισκέπτες ενδέχεται να αντιμετωπίζουν προβλήματα ή τριβή κι έτσι να βελτιώσετε την εμπειρία του χρήστη.
Πόσο συχνά μετατρέπει ο ιστότοπός σας ένα επισκέπτη σε πελάτη
Εκτός από όλα τα παραπάνω, το Google Analytics παρακολουθεί τα ποσοστά μετατροπής του ιστότοπού σας, είτε πρόκειται για πωλήσεις είτε άλλες επιθυμητές ενέργειες (πχ. πάτημα κουμπιού, επίσκεψη συγκεκριμένης σελίδας κλπ.). Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να σας βοηθήσουν να βγάλετε πολύ σημαντικά συμπεράσματα. Για παράδειγμα, θα γνωρίζετε πόσοι πάτησαν το κουμπί «Προσθήκη στο καλάθι» και πόσοι απ’ αυτούς ολοκλήρωσαν την αγορά. Έτσι, εάν είναι μεγάλη η απόκλιση θα είναι σίγουρο πως κάτι στο τελικό σημείο επιδρά αρνητικά στις πωλήσεις σας όπως για παράδειγμα οι χρεώσεις μεταφορικών.
Συνοπτικά, το Google Analytics είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε ιδιοκτήτη website που θέλει να κατανοήσει το κοινό του και να βελτιστοποιήσει την απόδοση του ιστότοπού του. Με την ανάλυση των δεδομένων που παρέχονται από την Google Analytics, μπορείτε να λάβετε τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με το σχεδιασμό, το περιεχόμενο και τις στρατηγικές μάρκετινγκ του ιστότοπού σας για να αυξήσετε την επισκεψιμότητα του site σας και στη συνέχεια τα κέρδη σας.
Φυσικά το Google Analytics δίνει τη δυνατότητα μέτρησης πολλών ακόμη συμπεριφορών των επισκεπτών στην ιστοσελίδα σας και υπάρχουν και άλλα εργαλεία όπως το Google Search Console που είναι εξίσου χρήσιμα για να κατανοήσετε την απόδοση της ιστοσελίδας.
Αυτά θα τα δούμε όμως σε επόμενο αναλυτικότερο άρθρο, αφού σκοπός αυτού του άρθρου ήταν απλά να λειτουργεί σαν ένας σύντομος οδηγός που θα σας βοηθήσει να δείτε την επισκεψιμότητα της WordPress ιστοσελίδας σας μέσω του Google Analytics.